تبلیغات
بصیرت - شبهه ای راجع به حضرت محسن(علیه السلام)

درباره سایت

بایگانی

نویسندگان

تصاویر برگزیده

آمار بازدید

  • بازدید کل:

  • بازدید امروز:

  • بازدید دیروز:

  • بازدید ماه قبل:

  • بازدید این ماه:

  • تعداد مطالب:

  • نویسندگان:

شبهه ای راجع به حضرت محسن(علیه السلام)

آیا شهادت حضرت محسن (علیه السلام) با سخن پیامبر (صلی الله و علیه واله وسلم) در تعارض نیست ؟

هیچ تعارضى میان شهادت حضرت محسن علیه السلام و روایتى كه رسول خدا صلى الله علیه وآله به حضرت زهرا سلام الله علیها بشارت مى‌دهد كه تو نخستین كس از اهل بیت من هستى كه به من ملحق مى‌شوی، وجود ندارد؛ چرا كه «اهل بیت» در لسان رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم فقط بر پنج نفر اطلاق مى‌شود كه حضرت محسن علیه السلام جزء آن پنج نفر نیست.

طرح شبهه:

آیا شهادت محسن با این سخن پیامبر كه خطاب به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: تو نخستین كس از اهل بیتم هستى كه به من ملحق مى‌شوی، در تعارض نیست؟

طبق روایت هاى متواتر سنى وشیعه، فاطمه رضى الله عنها نخستین فرد از اهل بیت بود كه پس از رحلت رسول خدا (ص) به آن حضرت ملحق شد.

از طرف دیگر طبق ادعاى شیعه، محسن شهید، برادر حسن وحسین وپسر حضرت فاطمه علیهم السلام مى‌باشد؛ یعنى او از اهل بیت است؛ ولى او زودتر از مادرش از دنیا رفته است.

آیا رسول الله (نعوذ بالله) اشتباه گفته است، یا اصلا محسنى در کار نبوده؟
نقد و بررسی:

این كه حضرت محسن علیه السلام به شهادت رسیده قطعى است. روایات فراوانى در كتاب‌هاى شیعه و سنى این مطلب را تأیید مى‌كند كه انشاء الله در مقاله جداگانه‌اى مصادر آن از نظر خوانندگان عزیز خواهد گذشت.

و از سوى دیگر همان طور كه شما اشاره كردید، این مطلب كه حضرت زهرا نخستین كس از اهل بیت آن حضرت بود كه به رسول اكرم ملحق شد، قطعى است؛ اما چگونه مى‌توان تعارض مورد نظر را رفع كرد، در پاسخ مى‌گوییم:

در تمام این روایات از كلمه «اهل بیت» استفاده شده است و پیامبر مى‌فرماید « تو نخستین كس از «اهل بیت» من هستى كه به من ملحق خواهى شد» و اهل بیت در سخن پیامبر، به كسانى اطلاق مى‌شود كه خداوند طبق آیه تطهیر آن‌ها را از هر گونه رجس و پلیدى پاك كرده است و رسول خدا صلى الله علیه وآله نیز با كشیدن كساء بر سر حضرت علی، فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام، در حقیقت كلمه اهل بیت را تفسیر وآن را در همین افراد منحصر كرده است.

این مطلب با بیش از هفتاد روایتى كه فقط در كتاب‌هاى اهل سنت وجود دارد، قابل اثبات است.

از این رو، كلمه اهل بیت، فقط شامل اصحاب كساء كه در زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله حضور داشته‌اند مى‌شود و شامل فرد دیگرى از جمله، حضرت محسن، حضرت زینب و... و نیز شامل زنان پیامبر و یا هر شخص دیگرى نخواهد شد.

بنابراین حضرت زهرا سلام الله علیها نخستین فرد از اهل بیت پیامبر بود كه با ضربه‌ عمر بن خطاب به شهادت رسید و به پدر بزرگوارش ملحق شد؛ پس هیچ تعارضى وجود نخواهد داشت.

اما روایاتى كه حضرت رسول صلى الله علیه وآله به حضرت زهرا سلام الله علیها بشارت داد، از قرار ذیل است، كه به جهت اختصار فقط به چند روایت از كتاب‌هاى شیعه و سنى بسنده مى‌كنیم:

مرحوم شیخ مفید مى‌نویسد:

فَجَاءَتِ الرِّوَایَةُ أَنَّهُ قِیلَ لِفَاطِمَةَ (علیها السلام) مَا الَّذِی أَسَرَّ إِلَیْكِ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) فَسُرِیَ عَنْكِ مَا كُنْتِ عَلَیْهِ مِنَ الْحَزَنِ وَ الْقَلَقِ بِوَفَاتِهِ قَالَتْ إِنَّهُ خَبَّرَنِی أَنَّنِی أَوَّلُ أَهْلِ بَیْتِهِ لُحُوقاً بِهِ وَ أَنَّهُ لَنْ تَطُولَ الْمُدَّةُ بِی بَعْدَهُ حَتَّى أُدْرِكَهُ فَسُرِیَ ذَلِكَ عَنِّی.

روایت چنین است كه از فاطمه سلام الله علیها پرسیده شد: رسول خدا صلى الله علیه وآله با تو چه رازى گفت كه اندوه وفات او از دلت رفت و از اضطرابت كاسته شد و صورتت برافروخته گردید؟ فرمود: رسول خدا صلى الله علیه وآله به من خبر داد: "تو نخستین كس از «اهل بیت» من هستى كه به من ملحق خواهى شد و ماندن تو پس از من بطول نمى‏انجامد".

این خبر مرا خوشحال كرد و اندوه من برطرف گردید.

الشیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبی عبد الله العكبری، البغدادی (متوفای413 هـ)، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج‏1، ص187، تحقیق: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لتحقیق التراث، ناشر: دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان، الطبعة: الثانیة، 1414هـ - 1993 م.

المجلسی، علامه شیخ محمد باقر (متوفای1111هـ) بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 22، ص 470، ناشر: مؤسسة الوفاء - بیروت، الطبعة: الثانیة المصححة، 1403هـ - 1983 م

ابن جریر طبرى شیعى نیز مى‌نویسد:

عن أبی بصیر، عن أبی عبد الله ( علیه السلام )، قال: لما قبض رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) ما ترك إلا الثقلین، كتاب الله وعترته أهل بیته، وكان قد أسر إلى فاطمة ( صلوات الله علیها ) أنها لاحقة به، وأنها أول أهل بیته لحوقا.

امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر هنگامى كه از دنیا رفت، دو یار و گوهر ارزنده باقى گذاشت، یكى كتاب خدا و دیگرى عترت و اهل بیتش، و به فاطمه فرمود: تو به من ملحق مى‌شوی؛ از این رو، نخستین شخص از اهل بیت كه به آن حضرت پیوست، فاطمه بود.

الطبری، الشیخ أبی جعفر محمد بن جریر بن رستم (متوفای ق4)، دلائل الإمامة، ص131، تحقیق قسم الدراسات الإسلامیة مؤسسة البعثة، ناشر: مركز الطباعة والنشر فی مؤسسة البعثة ـ قم،‌ الطبعة‌ الأولی، 1413هـ.

در كتاب‌هاى اهل سنت نیز این مطلب دیده مى‌شود.

محمد بن اسماعیل بخارى مى‌نویسد:

حَدَّثَنَا أَبُو نُعَیْمٍ حَدَّثَنَا زَكَرِیَّاءُ عَنْ فِرَاسٍ عَنْ عَامِرٍ الشَّعْبِیِّ عَنْ مَسْرُوقٍ عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ أَقْبَلَتْ فَاطِمَةُ تَمْشِی كَأَنَّ مِشْیَتَهَا مَشْیُ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَرْحَبًا بِابْنَتِی ثُمَّ أَجْلَسَهَا عَنْ یَمِینِهِ أَوْ عَنْ شِمَالِهِ ثُمَّ أَسَرَّ إِلَیْهَا حَدِیثًا فَبَكَتْ فَقُلْتُ لَهَا لِمَ تَبْكِینَ ثُمَّ أَسَرَّ إِلَیْهَا حَدِیثًا فَضَحِكَتْ فَقُلْتُ مَا رَأَیْتُ كَالْیَوْمِ فَرَحًا أَقْرَبَ مِنْ حُزْنٍ فَسَأَلْتُهَا عَمَّا قَالَ فَقَالَتْ مَا كُنْتُ لِأُفْشِیَ سِرَّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى قُبِضَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَسَأَلْتُهَا فَقَالَتْ أَسَرَّ إِلَیَّ إِنَّ جِبْرِیلَ كَانَ یُعَارِضُنِی الْقُرْآنَ كُلَّ سَنَةٍ مَرَّةً وَإِنَّهُ عَارَضَنِی الْعَامَ مَرَّتَیْنِ وَلا أُرَاهُ إِلا حَضَرَ أَجَلِی وَإِنَّكِ أَوَّلُ أَهْلِ بَیْتِی لَحَاقًا بِی فَبَكَیْتُ فَقَالَ أَمَا تَرْضَیْنَ أَنْ تَكُونِی سَیِّدَةَ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَوْ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ فَضَحِكْتُ لِذَلِكَ.

عائشه مى‌گوید: فاطمه كه راه رفتنش همانند پدرش بود، وارد بر رسول خدا (ص) شد، فرمود: خوش آمدى دخترم، او را سمت چپ یا راستش نشاند، سپس آهسته سخن گفت، فاطمه گریه كرد، گفتم: چرا گریه مى‌كنى؟ بار دیگر سخنى آهسته گفت، فاطمه خندان شد، تا آن روز خوشحالى و اندوه را این چنین نزدیك به هم ندیده بودم، از فاطمه علت را جویا شدم، گفت: سرّ پیامبر خدا را افشا نمى‌كنم. پس از فوت رسول خدا (ص) پرسیدم، گفت: پدرم فرمود: جبرئیل هر سال یك مرتبه قرآن را بر من عرضه مى‌كرد؛ ولى امسال دو مرتبه آن را بر من عرضه كرده است، گویا اجل و مرگ من نزدیك است و تو دخترم نخستین كسى هستى كه به من ملحق خواهى شد، اینجا بود كه گریه كردم، فرمود: آیا دوست ندارى كه سرور زنان بهشتى یا زنان مؤمن باشی، به این جهت خندیدم.

البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 3، ص 1326، ح3426، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407هـ – 1987م.

و نیز طبرانى در معجم كبیر خود مى‌نویسد:

عن عَائِشَةَ قالت قلت لِفَاطِمَةَ بنتِ رسول اللَّهِ صلى اللَّهُ علیه وسلم رَأَیْتُكِ أَكْبَبْتِ على النبی صلى اللَّهُ علیه وسلم فی مَرَضِهِ فَبَكَیْتِ ثُمَّ أَكْبَبْتُ علیه ثَانِیَةً فَضَحِكَتِ قالت أَكْبَبْتُ علیه فَأَخْبَرَنِی أَنَّهُ مَیِّتٌ فَبَكَیْتُ ثُمَّ أَكْبَبْتُ علیه فَأَخْبَرَنِی أَنِّی أَوَّلُ أَهْلِ بَیْتِهِ لُحُوقًا بِهِ وَأَنِّی سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ إِلا ما كان من مَرْیَمَ بنتِ عِمْرَانَ فَضَحِكَتُ.

عائشه مى‌گوید: به فاطمه دختر رسول خدا (ص) گفتم: در بیمارى پدر، خودت را روى بدنش افكندى و گریه كردی، بار دیگر آن را تكرار كردی؛ ولى خندیدی، فرمود: دفعه اول خبر از مرگش داد گریه كردم، دفعه دوم فرمود: تو نخستین فرد از اهل بیت من هستى كه به من ملحق مى‌شوى وتو سرور زنان بهشتى هستی.

الطبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم (متوفای360هـ)، المعجم الكبیر، ج 22، ص 419، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانیة، 1404هـ – 1983م.
نتیجه:

هیچ تعارضى میان شهادت حضرت محسن علیه السلام و روایتى كه رسول خدا صلى الله علیه وآله به حضرت زهرا سلام الله علیها بشارت مى‌دهد كه تو نخستین كس از اهل بیت من هستى كه به من ملحق مى‌شوی، وجود ندارد؛ چرا كه «اهل بیت» در لسان رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم فقط بر پنج نفر اطلاق مى‌شود كه حضرت محسن علیه السلام جزء آن پنج نفر نیست.



منیع : مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف)

 

نظرات

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
http://najma.howzeh.org/studentlogin.aspx?ReturnUrl=%2f